Przedwczesne zużywanie się sprzęgła – zapobieganie

sprzęgło

Mechanizmy się zużywają i dotyczy to także sprzęgła, co jednak wcale nie oznacza, że równomiernie i że użytkownik na jego przedłużenie żywotności nie może mieć wpływu. Stosując się do kilku elementarnych zasad, można naprawdę wydłużyć żywotność sprzęgła.

Zmiana biegów zawsze powinna następować przy do końca wciśniętym pedale sprzęgła

Często podczas szybkich zmian biegów, a szczególnie w jeździe miejskiej, kierowcy wciskają pedał sprzęgła niedbale, jakby od niechcenia. Tymczasem jest to błąd, gdyż pedał sprzęgła musi być dociskany do końca, do tzw. dechy i dlatego m. in. ważny jest porządek w aucie, dzięki któremu żadne przedmioty nie dostają się pod pedał i nie blokują jego pracy.

Zwracanie uwagi na hamulec ręczny

Po zaciągnięciu hamulca ręcznego należy przed rozpoczęciem kolejnej jazdy bardzo starannie go odblokować. Nie jest to trudne, trzeba po prostu opuścić dźwignię do samego końca. To ważne, ponieważ jazda przy nie do końca odblokowanym hamulcu może doprowadzić do spalenia się sprzęgła. Jeżeli już jednak do tego doszło i została przypalona tarcza sprzęgła, należy bezwzględnie się zatrzymać i pozwolić sprzęgłu przez kilkanaście minut ostygnąć. Jeżeli po takim odpoczynku ruszymy w trasę, a sprzęgło będzie się ślizgać, to niestety naszym kolejnym przystankiem być powinien warsztat samochodowy.

Palenie sprzęgła znacznie skraca jego żywotność

Zawsze, kiedy wyczuwalny jest w kabinie auta swąd spalenizny, sugerować będzie usterkę, najczęściej oznaczającą przypalenie okładziny tarczy sprzęgła. Jednorazowe wystąpienie swądu spalenizny nie oznacza jeszcze kataklizmu, ale już kilkukrotne wyraźnie sugeruje, że sprzęgło nadaje się do wymiany. Do spalenia sprzęgła dochodzi najczęściej przy nieprzestrzeganiu podstawowych zasad jego eksploatacji, a w szczególności przy ruszaniu z piskiem opon, podczas jazdy na zaciągniętym hamulcu ręcznym albo przy jeździe na pół sprzęgle.

Z pedałami sprzęgła i gazu należy obchodzić się delikatnie

Pedał sprzęgła zawsze puszczamy łagodnie, nie ma sensu się spieszyć. Równie łagodnie należy dodawać przy tym gazu.

Nie wolno ruszać z piskiem opon

Ta pokusa dotyczy przede wszystkim mężczyzn i niekoniecznie młodych. W gruncie rzeczy każdego kierowcę korci, by „spalić gumę”, ale musi się liczyć z tym, że podczas takiego manewru sprzęgło podlega zwielokrotnionym obciążeniom. Każde ruszenie z piskiem opon skutecznie skraca żywotność sprzęgła.

Jazdy na półsprzęgle

Taki manewr, czyli jazda ze wciśniętym do połowy pedałem sprzęgła jest nam potrzebny wyłącznie podczas ruszania i ewentualnie parkowania. Ważne jest również, aby podczas jazdy nie trzymać nogi na pedale sprzęgła, gdyż mimowolnie będziemy go naciskać i tym samym palić sprzęgło.

Nie wolno ruszać z wyższych biegów

Do ruszania z miejsca służy wyłącznie bieg pierwszy oraz wsteczny. Przy ruszaniu z biegów wyższych narażamy cały układ sprzęgłowy na ogromne obciążenia. Takie zachowanie nie ma absolutnie żadnych podstaw. W wypadku, kiedy występuje problem z wrzuceniem biegu pierwszego, można oczywiście ruszyć z „dwójki”, ale w wyraźnym celu dojazdu do warsztatu samochodowego. Jazda niesprawnym samochodem to nie tylko niebezpieczeństwo, ale i żadna frajda.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *